03 de desembre 2006

Punts d'experiència

Una de les millors coses del sistema Palladium (que ja sabeu sóc del que creu que en té moltes) és el seu sistema de punts d'experiència.

No entraré en el debat sobre si és millor els sistemes de joc que van amb nivell i els que no, debats com aquests (i altres molt més interessants) els podreu trobar a Terradejocs, el fòrum lúdic.

El sistema Palladium va per nivells. Però el que és realment innovador és el sistema com els px s'adjudiquen: cada acció que fas pot tenir un premi de px (rolejar, jugar el teu aliniament, vèncer un enemic,......), hi ha una taula que diu què dóna px. Aquí la teniu:

Combat:
Combat imprudent o improductiu 0
Vèncer una amenaça menor 25-50
Vèncer una amenaça major 75-100
Vèncer una gran amenaça 150-400 o +

Altres accions
Usar habilitat de forma adequada (exitosa o no) 10-25
Idea intel·ligent però futil 25-50
Bon ús de judici, poder o habilitat especial 25-50
Rolejar quan et posa en problemes 25-50
Idea/acció intel·ligent i útil o d’ajuda 25-100
Evitar violència innecessària 50-100
Petit acte de pietat o sacrifici 50-100
Raonament o observació correcta i útil 50-100
Acció heròica i arriscada (llesta o no) 50-100
Interpretar aliniament en circumstàncies adverses 75-150
Idea/acció ràpida i d’ajuda 100
Raonament o observació correcta i útil
d’importància clau per un pla o per salvar vides 100-200
Pla o acció crítica que salva la pròpia vida
i la d’alguns companys 200
Pla o acció crítica que salva el grup
sencer o a gent innocent 00-1000
Posar en perill la pròpia vida per salvar o ajudar a altri 100-300
Situació genuïna de vida o mort on l’heroïsme
del personatge sembla que li costa la vida 500-700

Les nostres regles casolanes al respecte dels punts d'experiència són dues:
  1. Sistema per comptabilitzar els px: Cada jugador té una fulla que reprodueix aquesta llista i va marcant les coses que li adjudiquen px, i si pot amb una breu nota a tall de recordatori. El Màster també té un quadre per recollir el de tots els personatges. Al final de la sessió ho posem en comú i el Màster decideix quants px se li donen a cada personatge.
  2. Tirades d'habilitats: els lectors atents hauran notat que les tirades d'habilitat dónen px (siguin amb èxit o no), i de fet hem anat veient que és del que dóna px de forma més regular. Per evitar les actituds antirol, d'anar fent tirades sense solta ni volta i, sobretot, quan algun jugador té la idea de fer servir una habilitat hi ha un efecte eco dels altres jugadors "Jo també tiro!". Aquestes tirades d'habilitat eco (que no vol dir ecològiques sinó repetitives) compten per la meitat.

1 comentari:

Albert ha dit...

Vaig poder tenir la oportunitat de jugar fa dues setmanes i no la vaig desaprofitar :D

Vaig flipar molt amb el grup, la partida, i la bona feina d'en Menecrates.

I m'estranya molt haver oblidat lo bó que és el sistema de PXs de Palladium: estimula el roleig, centra l'acció en la història i no estimula el munchkinisme com altres sistemes de joc que no cal citar.
I l'adaptació que en feu em va semblar brillant. Que tothom "canti" la seva llista de PXs i la repassi amb el Master em va semblar genial. és una gran síntesi de la partida i tinc la impressió que cohesiona molt el grup.